Tempest .....

Area dedicata alla discussione sull’Aviazione Militare, gli Aerei, i Reparti e le Basi, le Pattuglie acrobatiche

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Re: Tempest .....

Messaggio da Maxx » 9 dicembre 2022, 16:57

Se il Tempest entrerà davvero in servizio nel 2035 e sostituirà (gradualmente) l'Eurofighter, quest'ultimo non avrà avuto una vita operativa poi lunghissima.

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Re: Tempest .....

Messaggio da richelieu » 9 dicembre 2022, 17:34

Maxx ha scritto:
9 dicembre 2022, 16:57
Se il Tempest entrerà davvero in servizio nel 2035 e sostituirà (gradualmente) l'Eurofighter, quest'ultimo non avrà avuto una vita operativa poi lunghissima.
Da qui al 2035 ci sono ancora ben 13 anni e, dal momento che la sostituzione avverrà in modo graduale, i Tifoni, tutto sommato, un bel pò di vita operativa l'avranno avuta.
Comunque ... sono passati i tempi degli Starfighter che sono stato tenuti in servizio per decenni ...

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Re: Tempest .....

Messaggio da richelieu » 9 dicembre 2022, 21:08


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Re: Tempest .....

Messaggio da JT8D » 9 dicembre 2022, 21:23

Sempre riguardo il GCAP – Global Combat Air Programme, riporto qualche comunicato delle industrie coinvolte pubblicato oggi sul Portale.

Leonardo:
https://www.md80.it/2022/12/09/leonardo ... programme/

Rolls-Royce:
https://www.md80.it/2022/12/09/rolls-ro ... programme/

Avio Aero:
https://www.md80.it/2022/12/09/avio-aer ... nerazione/

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Re: Tempest .....

Messaggio da Guren » 10 dicembre 2022, 0:16

richelieu ha scritto:
9 dicembre 2022, 17:34
Maxx ha scritto:
9 dicembre 2022, 16:57
Se il Tempest entrerà davvero in servizio nel 2035 e sostituirà (gradualmente) l'Eurofighter, quest'ultimo non avrà avuto una vita operativa poi lunghissima.
Da qui al 2035 ci sono ancora ben 13 anni e, dal momento che la sostituzione avverrà in modo graduale, i Tifoni, tutto sommato, un bel pò di vita operativa l'avranno avuta.
Comunque ... sono passati i tempi degli Starfighter che sono stato tenuti in servizio per decenni ...
ci saranno almeno 10 anni di ritardi (a essere ottimisti)

Comunque a me sembra l'opposto... sono gli anni in cui un progetto invece che in 4/5 anni si sviluppa in due decenni.
Prendiamo l'USAF il programma ATF nato per sostituire l'F-15 è dei primi anni 90 (30 anni fa) e l'F-15 (1972 se ricordo bene, quindi 50 anni) è ancora una parte integrante della forza aerea.
Un successore del F-22 quando vedrà la luce?
Ciao, Marco
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In tutta la sua vita,
quante volte puo' riuscire un uomo
a fermare le lacrime di una donna?

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Re: Tempest .....

Messaggio da richelieu » 10 dicembre 2022, 10:33

Guren ha scritto ...
Un successore del F-22 quando vedrà la luce?
Penso sia sia il caso di dare un'occhiata a questi articoli ...

defensenews.comUS Air Force eyes NGAD deliveries by 2030. Can it be done?

defensenews.comThe US Air Force has built and flown a mysterious full-scale prototype of its future fighter jet

airandspaceforces.comRoper Reveals NGAD Has Flown, But Doesn’t Share Details

Poi ognuno è libero di trarre le proprie conclusioni ...
.

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Re: Tempest .....

Messaggio da richelieu » 11 dicembre 2022, 9:58

L'accordo trilaterale visto dall'USNI ...
Japan, Italy and the United Kingdom, on Friday, announced a joint collaboration to develop a next-generation fighter aircraft by 2035.
The Global Combat Air Programme (GCAP) will merge the U.K.-led Future Air Combat System (FACS) – also known as “ Tempest” – that includes Italy as a participant with the Japanese F-X program.
The United States supports the three countries’ collaboration, and both the U.S. and Japan are bolstering their cooperation in a number of areas, according to a joint U.S. and Japan statement issued Friday by the Japanese Ministry of Defense (*).
The two countries started collaborating through a series of discussions on autonomous systems capabilities, which could complement Japan’s next-generation fighter program and other platforms, with both sides agreeing to start concrete cooperation within the next year.
“Such efforts between the United States and Japan greatly strengthen the U.S.-Japan Alliance and build on our cooperation with likeminded partners, further enabling joint responses to future threats in the Indo-Pacific region and beyond,” the joint statement reads.
news.usni.orgJapan, Italy, U.K. Enter Collaboration to Develop Next Generation Fighter

(*)mod.go.jp/enJoint Development of Next-Generation Fighter Aircraft
.

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Re: Tempest .....

Messaggio da JT8D » 26 gennaio 2023, 19:27

Il team italiano che svilupperà il Global Combat Air Programme (GCAP), composto da Leonardo in qualità di partner strategico e dalle aziende nazionali leader nei rispettivi domini (Elettronica, Avio Aero e MBDA Italia), ha firmato il contratto per supportare il Ministero della Difesa italiano nella nuova fase di concept & assessment e nelle attività di dimostrazione del programma:

https://www.md80.it/2023/01/26/lindustr ... nerazione/

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Re: Tempest .....

Messaggio da richelieu » 29 gennaio 2023, 10:12

Uno studio del think tank britannico RUSI (Royal United Services Institute) pubblicato pochi giorni prima dell'ingresso del Giappone nel programma "Tempest" (ora "GCAP") ...

static.rusi.orgThe Tempest Programme - Assessing Advances and Risks Across Multiple Fronts

Se ne parla nel numero di Febbraio del mensile "AERONAUTICA & DIFESA" da ieri in edicola ...

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Re: Tempest .....

Messaggio da richelieu » 15 giugno 2023, 15:26

Secondo fonti Britanniche il primo volo del dimostratore del Tempest potrebbe avvenire nel 2027 ...
Pochi giorni prima del Paris Air Show, l'industria Britannica ha segnalato un vantaggio rispetto alla sua controparte continentale nello sviluppo di un dimostratore volante che ridurrà i rischi tecnologici per il futuro aereo da combattimento Tempest.
Quasi un anno dopo l'annuncio dello sviluppo del velivolo con equipaggio, supersonico e a bassa visibilità, dato al Farnborough Airshow dello scorso anno, gli ingegneri stanno portando avanti una revisione critica del progetto prima dell'inizio dell'assemblaggio previsto per il 2024-25 e del primo volo pianificato nel 2027.
Il raggiungimento di queste pietre miliari metterà il dimostratore Tempest almeno due anni avanti rispetto allo "European Future Combat Air System Next-Generation Fighter" della controparte che ora dovrebbe volare nel 2029.
aviationweek.comUK Advances Tempest Demonstrator Toward 2027 First Flight

Anche qui … asia.nikkei.comU.K, Japan, Italy seek to hasten next-gen fighter jet roll out

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Re: Tempest .....

Messaggio da JT8D » 14 luglio 2023, 19:19

Leonardo ha annunciato un contratto con il Ministero della Difesa britannico che darà il via alla fase successiva del progetto “Excalibur Flight Test Aircraft” (FTA).

L’FTA supporterà l’introduzione in servizio di un nuovo velivolo da combattimento, che sarà il cuore del Future Combat Air System (FCAS) del Regno Unito. Al centro dello sviluppo c’è l’FTA, un Boeing 757 che sarà completamente revisionato e trasformato in un “laboratorio “volante” per test e sviluppi tecnologici.

https://www.md80.it/2023/07/14/leonardo ... nto-aereo/

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Re: Tempest .....

Messaggio da richelieu » 15 luglio 2023, 21:16

Intanto ... BAE lancia ... FALCON WORKS ...

aviationweek.comBAE’s New FalconWorks To Lead Aerospace Development Projects

baesystems.comFalconWorks

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Re: Tempest .....

Messaggio da richelieu » 9 agosto 2023, 10:26

Il "Global Combat Air Programme" è al centro dell'attenzione al "Defence and Security Equipment International (DSEI) Japan" ...
Il Regno Unito, il Giappone e l'Italia hanno unito le forze al "DSEI Japan" per presentare pubblicamente il nuovo "Global Combat Air Program (GCAP)" per la prima volta da quando è stato annunciato alla fine dello scorso anno.
gov.ukGlobal Combat Air Programme takes centre stage at DSEI Japan

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Re: Tempest .....

Messaggio da richelieu » 11 agosto 2023, 23:21

Immagine

Dal quotidiano britannico Financial Times ...
Saudi Arabia pushes to join fighter jet project with UK, Italy and Japan.

Request creates tension between partners in landmark three-way combat aircraft programme.

By Leo Lewis and Kana Inagaki in Tokyo, Sylvia Pfeifer and Andrew England in London, Giuliana Ricozzi in Rome.

Saudi Arabia is pushing the UK, Japan and Italy to allow it to become a full partner in the landmark next-generation fighter jet project that the three countries signed in December.
The request, confirmed by five senior officials in London, Tokyo and Rome, has already created strains within the tri-national alliance.
While the UK and Italy are open to the idea of Saudi membership, Japan is firmly opposed and has made its position clear to the other two.
The Global Combat Air Programme (GCAP), which seeks to deliver a highly advanced and exportable combat aircraft by 2035, was a significant advance for all three signatories, particularly for Japan which had historically restricted defence exports and never collaborated on a programme of this scale and complexity.
Efforts by Saudi Arabia to join GCAP and expand the programme into a four-nation project have intensified significantly in recent weeks, according to officials in London and Tokyo.
These efforts have included a direct request to the government of Japan in July when Prime Minister Fumio Kishida met Crown Prince Mohammed bin Salman in Jeddah.
The Saudi involvement would also involve a potentially significant financial contribution to a project whose costs are estimated in the tens of billions of dollars, said people briefed on the matter.
While talks remained at an early stage, the Saudi proposal could include an offer to contribute engineering expertise at various stages of the project, they said.
A senior British defence source said: “The kingdom of Saudi Arabia is one of the UK’s strategic partnerships and UK Defence is keen to deepen work on GCAP. We see Saudi Arabia as a key partner in the fighter programme and we are working to ensure strong progress as soon as possible.”
Japan overturned its decades-long ban on arms exports in 2014 and is debating relaxation of the restrictions to allow it to reach more foreign markets with GCAP.
But Japanese officials say adding Saudi Arabia to the mix would further complicate discussions on which countries Tokyo can sell its arms to. 
A fourth member would also complicate negotiations on a project that already faces a tight deadline.
One person with knowledge of the talks said Japan was focused on having an aircraft delivered by 2035 and was concerned that involving the Saudis now would create delays.
Despite Italy and the UK’s tentative support for Saudi membership, people briefed on the matter said that it came with substantial caveats.
Those include doubts over whether the new partner would have anything significant to offer on the technological side.
There are greater concerns about security, already a source of friction within the existing three-nation alliance because of the project’s reliance on sharing sensitive technology and information. 
Ahead of GCAP the UK pushed Japan to improve its cyber security and introduce a more stringent framework for security vetting of people involved in the project, said people familiar with negotiations that led to the deal.
For Saudi Arabia, its interest in GCAP follows delays in getting a second tranche of Eurofighter Typhoon aircraft from the UK.
The oil-rich kingdom is one of the world’s biggest spenders on weaponry, mostly from the US.
But Riyadh is also spending billions of dollars to develop a domestic arms industry and is seeking partnerships with defence manufacturers as it looks to become a producer.
Germany, one of four partner nations in the Eurofighter consortium, imposed a weapons embargo against the kingdom in 2018 following the murder of journalist Jamal Khashoggi by Saudi agents and the country’s involvement in the Yemen war.
Berlin said last month it would not back the delivery of the Typhoon aircraft to Saudi any time soon. 
Germany’s stance threatens to stymie a follow-on order for more Typhoons promised under a memorandum of intent between the UK and Saudi Arabia in 2018.
A large proportion of Eurofighter components are manufactured in the UK, but some come from the other partner nations, Germany, Italy and Spain, and the countries can veto exports of the planes to other nations.
The UK, which has longstanding historic ties with Saudi Arabia, launched a feasibility study with the kingdom earlier this year to explore future collaboration on combat air capabilities.
At the time, however, the UK said the accord was distinct from GCAP.
The defence ministries of Japan and Italy did not immediately respond to a request for comment.
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Re: Tempest .....

Messaggio da JT8D » 14 dicembre 2023, 20:52

I leader nazionali dell’industria della difesa del Global Combat Air Program (GCAP) – Leonardo (Italia), Mitsubishi Heavy Industries (Giappone) e BAE Systems (Regno Unito) – hanno accolto la firma della Convenzione sull’istituzione del “GCAP International Government Organization (GIGO)” da parte dei rispettivi governi.

https://www.md80.it/2023/12/14/le-indus ... nerazione/

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Re: Tempest .....

Messaggio da richelieu » 15 dicembre 2023, 0:40

Il comunicato del Ministero della Difesa ...

difesa.itIl Ministro Crosetto a Tokyo per la firma dell'accordo sul GCAP

Se ne parla anche qui ...

avianews.chLe Japon rejoint le programme GCAP !

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Re: Tempest .....

Messaggio da richelieu » 15 dicembre 2023, 15:23


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