Eh infatti, dalle prime evidenze risulta proprio che la velocità non fosse proprio nei loro pensieri fino a quando era già troppo tardi, convinti forse che l'automanetta seppure staccata conservasse la funzione wake up qualora la velocità fosse decaduta troppo.bigshot ha scritto:Mi pare molto interessante la questione della modalità FLCHwilly73 ha scritto:molto interessante...bitstream ha scritto:A questo link una possibile spiegazione dell'incidente:
http://www.theatlantic.com/national/arc ... sh/277563/
raccoglie alcune ipotesi (o forse solo congetture) di piloti esperti e molti puntano il dito sul tipo di approcio che l'ATC impone a SFO (se non ho capito male si sta ad alta quota sino all'ultimo e poi si scende molto rapidamente). Riporto sotto uno dei commenti e mi piacerebbe conoscere l'opinione di un pilota esperto come Sigmet (anche se non so se abbia o meno esperienza di SFO, mi pare che AZ non ci abbia mai volato)
Well said - I couldn't agree more.
I would agree that as a professional pilot we should of course be more than capable of rising to the challenge of such an ATC imposed "slam dunk" approach - however please consider these factors that could all conspire to affect pilot performance
>a long 10 to 12 hour flight
>middle of the night body clock time
>to an airport that you may be not so familiar with (long haul pilot roster - you may only visit the destination once in two or three years)
>a slam dunk procedure that would be a challenge at the best of times (I bet even the short-haul/ domestic colleagues get it "not quite right" on occasions.
For what it's worth - I am of the opinion that slam dunk approaches for "Heavy" jets like the B777 these have no place at a major international airports.
In a "heavy" jet it's always (in my experience) a challenge to "get down & slow down" and become stabilised on this particular approach at SFO - something that sometimes ATC fail to appreciate.
Throw into the mix this runway allegedly not having any functioning ILS or even visual vertical reference guidance system - then it all adds to the possibility of "an accident waiting to happen."
È solo un'ipotesi ma non sembra per nulla peregrina.