Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Area dedicata alla discussione sugli incidenti e degli inconvenienti aerei e le loro cause. Prima di intervenire in quest'area leggete con attenzione il regolamento specifico riportato nel thread iniziale

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Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da JT8D » 5 agosto 2018, 22:05

Ieri un aeromobile Junkers Ju-52, marche di registrazione HB-HOT, con 20 persone a bordo (3 crew - 17 passengers) è precipitato in Svizzera, sul Piz Segnas. Purtroppo nessun sopravvissuto. Era partito da Locarno ed era diretto a Dübendorf.

http://www.avherald.com/h?article=4bbf2069&opt=0

https://aviation-safety.net/database/re ... 20180804-0

"Switzerland's SUST stated that the aircraft did not collide with other aircraft or cables, there is no indication of external influences, the aircraft also did not lose any parts prior to impact. The aircraft came down nearly vertically at high speed, the reason for this scenario needs to be determined. There was no emergency call and no post-impact fire".

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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da sigmet » 5 agosto 2018, 22:32

Un altro pezzo di storia che se ne va... :(
Ci sedemmo dalla parte del torto visto che tutti gli altri posti erano occupati.

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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da tartan » 5 agosto 2018, 22:36

Non devi essere triste, la storia siamo noi che ancora ci crediamo!
La mia vita è dove mi spendo, non dove mi ingrasso!
Prima o poi si muore, non c'è scampo, l'importante è morire da vivi.
http://web.tiscali.it/windrider/
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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da richelieu » 6 agosto 2018, 17:35

La compagnia JU-Air ha sospeso temporaneamente i voli .....

..... https://www.flightglobal.com/news/artic ... as-450931/ .....

JU-Air ..... https://www.ju-air.ch/en/ .....

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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da JT8D » 6 agosto 2018, 22:03

Oggi AvHerald ha riportato due testimonianze. Naturalmente sarà l'indagine tecnica a dare le risposte, però possono venire fuori spunti di discussione:

"On Aug 6th 2018 a ground witness, a military pilot, reported he had observed the aircraft from his garden about 10 minutes prior to the accident. He saw the aircraft rolling to initiate a left turn when all of the sudden the aircraft tipped over to the left and nose down. One of the motors roared up and seconds later the aircraft was stabilized again and continued its flight normally. The military pilot believes this was a first indication of a serious control problem. It is probable, the witness continued, that they had the problem again up in the mountains and were not able to correct it. If the controls fail in this scenario with the aircraft tipping to the side the nose drops and the aircraft impacts ground near vertical.

On Aug 6th 2018 a ground witness located at the alpine hut at Segnesspass/Martinsloch reported that the aircraft was tracking north passing Martinsloch, but before overflying the ridge the aircraft entered a left turn and then went down, as if following a plumbline. Initiating the turn until impact lasted less than 15 seconds".


(http://www.avherald.com/h?article=4bbf2069&opt=0)

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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da sigmet » 6 agosto 2018, 22:38

Avevo visto l'aereo a Sion un paio di anni fa ed ebbi anche la fortuna di salire a bordo per un rullaggio, sufficiente a trasmettermi un emozione unica fatta di suoni e vibrazioni irripetibili. Spero che si venga a capo dell'incidente anche se tutto lascerebbe pensare ad un avaria ai comandi.
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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da arciere » 7 agosto 2018, 11:04

Domanda leggermente OT: come funziona la manutenzione su questi tipi di aereo? Quello che intendo dire e' che, su aerei 'moderni', si sa gia' che bisogna fare la manutenzione A dopo tot ore di volo o tot cicli.
Ma per quanto riguarda aerei di questa categoria che, presumo, non abbiano gia' dei check prestabiliti? Detto in maniera molto blanda, c'e' uno schedule di tutti i controlli da fare (e su quali componenti farli), ed eventualmente e' facile reperire parti di ricambio?
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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da richelieu » 7 agosto 2018, 17:29

In vista la ripresa dei voli ... purchè ... " the crews and maintenance personnel must be “mentally fit " ...

... https://www.flightglobal.com/news/artic ... ts-450963/ ...

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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da JT8D » 7 agosto 2018, 22:21

"On Aug 7th 2018 BAZL stated that the flight restrictions at Piz Segnas are being ended by the end of day after completion of recovery of the wreckage. BAZL further states that they have taken note of Ju-Air's intention to resume flights on Aug 17th 2018. As long as there is no substantiated suspicion of a technical defect BAZL can not order a grounding of the aircraft. Should new findings be made until Aug 17th 2018, the BAZL will act and if necessary issue a grounding order. Ju-Air have to ascertain that their crews and maintenance personnel are mentally capable to ensure safe flight operations. HB-HOT had been last examined by BAZL on Apr 6th 2018 and received the air worthiness certificate for the next two years after no discrepancies were found."

(http://www.avherald.com/h?article=4bbf2069&opt=0)

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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da sigmet » 7 agosto 2018, 23:05

arciere ha scritto:Domanda leggermente OT: come funziona la manutenzione su questi tipi di aereo?
La normativa per gli storici varia da paese a paese ma sostanzialmente si segue quanto richiesto dal manuale di manutenzione originale integrando eventualmente qualche controllo straordinario ai componenti piu' critici.
Ci sedemmo dalla parte del torto visto che tutti gli altri posti erano occupati.

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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da richelieu » 16 agosto 2018, 17:06

I passeggeri devono rimanere seduti .....
Swiss investigators have instructed Junkers Ju 52 operator JU-Air to ensure passengers remain seated during pleasure flights and have insisted that the carrier introduces a greater altitude safety margin when it resumes services.
flightglobal.com ..... https://www.flightglobal.com/news/artic ... em-451194/ .....

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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da richelieu » 21 agosto 2018, 16:34

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Primi risultati dell' inchiesta .....

flightglobal.com ..... "Crashed Ju 52 spiralled after entering turn: inquiry" .....
.

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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da JT8D » 20 novembre 2018, 21:09

"On Nov 20th 2018 Switzerland's BAZL grounded the remaining JU-52 aircraft HB-HOP and HB-HOS of Ju-Air reasoning that the investigation by the SUST brought about substantial structural damage in the area of the wing spars at HB-HOT, which could not be detected during regular maintenance and inspections. According to today's knowledge and investigation findings that damage has no link to the crash of HB-HOT.

On Nov 20th 2018 Switzerland's SUST released a preliminary report in German stating that a number of cracks were found in the area of the left hand engine mount at the lower spar of the left wing as well as corrosion in the area of the wing root. Further examination of the damage is being conducted, at first sight the damage does not appear to be causal for the accident.

A preliminary brief analysis states that there is no evidence the deficiencies found on the wreckage of HB-HOT were causal for the accident. It is likely however, that similiar damage exists on other aircraft of the operator and thus adversely affect flight safety. A number of deficiencies were also found in the documentation of maintenance works as well as in the management of spare parts, which establishes a potential risk.

On Nov 20th 2018 the operator stated that the investigation so far found no technical reasons for the crash of HB-HOT. The SUST detected corrosion at one of the wings of the accident aircraft, however, this damage was not cause of the crash. The summer operation 2018 has already ended, bookings for 2019 are being accepted. The operator agrees with the grounding of their aircraft to ensure that no damage similiar to HB-HOT remains on the remaining aircraft. One of 8 spars is affected at an area that so far was not accesible during regular maintenance and inspections, the damage thus was only detected following the accident. A third JU-52 aircraft, registration HB-HOY and not affected by the grounding because of different production and year, is anticipated to join the fleet shortly."


(http://avherald.com/h?article=4bbf2069&opt=0)

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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da MRC13 » 20 dicembre 2018, 17:58

Impressionante video degli ultimissimi istanti.
https://www.blick.ch/news/schweiz/exklu ... 44750.html
Ciao

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Re: Incidente Junkers Ju-52 in Svizzera

Messaggio da JT8D » 2 agosto 2019, 19:33

Il SUST svizzero ha rilasciato uno Status Report relativo a questo inciente:

https://www.sust.admin.ch/inhalte/AV-be ... tatB_e.pdf

https://www.sust.admin.ch/inhalte/AV-be ... tatB_i.pdf

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