Sto risolvendo questa equazione per lavoro (carte di minima sotto vettoramento radar) mi servirebbe di introdurra la correzione per le basse T (sia FL che altitudini)
L'equazione utile è la seguente, presa direttamente dal doc ICAO8168.
1.3 Calculation of corrections
1.3.1 To calculate the corrections for specific aerodrome elevations, altimeter setting sources above sea level, or for values not tabulated, use Equation 24 from Engineering Science Date Unit Publication, Performance Volume 2,Item Number 770221.
This assumes an off-Standard atmosphere.
DELTAhCORRECTION = DELTAhPAirplane – DELTAhGAirplane = (–DELTATstd/Lo)ln[1+Lo DELTAhPAirplane / (To + Lo.hPAerodrome)]
where:
DELTAhPAirplane = Aircraft height above aerodrome (pressure)
DELTAhGAirplane = Aircraft height above aerodrome (geopotential)
DELTATstd = temperature deviation from the standard day (ISA) temperature
Lo = standard temperature lapse rate with pressure altitude in the first layer (sea level to
tropopause) of the ISA
To = standard temperature at sea level
Note.— Geopotential height includes a correction to account for the variation of g (average 9.8067 m sec2) with
heights. However, the effect is negligible at the minimum altitudes considered for obstacle clearance: the difference
between geometric height and geopotential height increases from zero at mean sea level to –59 ft at 36 000 ft.
1.3.2 The above equation cannot be solved directly in terms of DELTAhGAirplane, and an iterative solution is required.
This can be done with a simple computer or spreadsheet programme.
Della formula io ho tutto(quasi, forse) ma non capisco come posso procedere secondo il metedo iterativo, come dice ICAO.
Sicuramente vanno fatte delle prove finchè l'errore non sia accettabile...ma come posso procedere?
Altra questione: nella formula compare prima un Delta h (pressure altitude), all'inizio mentre alla fine il delta scompare...In termini pratici quali valori devo usare?Io ho una quota a cui devo applicare la correzione di 4000ft con una temperatura di -25(ipotesi)
Tra l'altro questo dannattisimo standard temperature lapse rate with pressure altitude in the first layer non sono sicuro per niente che siano i famosi 1.98° per ogni 1000ft semplicemente perchè c'è quel pressure altitude che non mi convince...
Grazie a tutti per l'aiuto, spero anche di capire!!