
...godetevelo

Moderatore: Staff md80.it
hai proprio ragione... invece di apprezzare una bellezza così grande noi continuamo ad inquinare e a distruggere....mahdi AirGek il 24 mar 2010, 13:20
E poi ci chiediamo perchè gli alieni ci vogliono attacare e soffiarci sta meraviglia
Certo che pure noi siamo belli scemi a non preservarla...
..... qualcosa comincia a muoversi .....DATE: 19/03/10
SOURCE: Flight International
NASA’s private-sector launch champions move closer to lift-off
By Rob Coppinger
Successful rocket engine ground-test firings have taken Space Exploration Technologies and Orbital Sciences a step closer to filling their roles as key private-sector launch contractors to NASA.
SpaceX achieved a 3.5s firing of its Falcon 9 rocket's nine Merlin first-stage engines in preparation for an April maiden flight. Orbital is looking forward to verification and acceptance testing of its Taurus II rocket's AJ26 engines at NASA's Stennis Space Center in Mississippi beginning in April, paving the way to a first flight in 2011.
Falcon 9 and Taurus II are both crucial elements in NASA's plan to sustain service to the ISS following its retirement later this year of the Space Shuttle fleet.
The 13 March test at SpaceX's Cape Canaveral Space Launch Complex 40 site followed an aborted attempt four days earlier in which a ground-based helium feed valve for the engines' start-up routine did not activate, leading to a shutdown at T-2s.
For the 13 March test, the pad water deluge system was activated just before engine ignition to provide acoustic suppression to keep vibration levels within acceptable limits. The test validated the launch pad propellant and pneumatic systems as well as the ground and flight-control software.
SpaceX founder and chief technology officer Elon Musk said of the aborted test: "What we are going through is the equivalent of beta testing. Problems are expected to occur, as they have throughout the development phase. The beta phase only ends when a rocket has done at least one, but arguably two or three, consecutive flights to orbit."
Orbital's milestone came in Samarra, Russia, where testing of the Energomash NK-33 engine - which was the engine design for Russia's N-1 Moon rocket and on which Taurus II's AJ26 first-stage engine is based - demonstrated a "hot-fire" duration equal to two times a normal Taurus II acceptance testing and launch profile duty cycle.
The engines are being supplied to Orbital by Aerojet and its Russian partner, United Engine/SNTK, which achieved more than 600s cumulative burn duration in three tests.
The first Falcon 9 flight will orbit a qualification example of the Dragon capsule designed by SpaceX to carry cargo and crew under a $1.6 billion NASA contract. SpaceX plans three ISS cargo transport-related demonstration flights this year.
SpaceX achieved a 3.5s firing of its Falcon 9 rocket's nine Merlin first-stage enginese]
Ah interessante, non conoscevo questo progetto dell'ESA.Luke3 ha scritto:Forse ho capito, ti riferisci al progetto Hermes dell'ESA?
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Onde d'urto.Big_Teo ha scritto:video spettacolare!!!
comunque mi è sorta una domanda "tecnica" guardandolo: verso il minuto 2:40 circa si possono vedere delle specie di "coni" intorno alle superfici "più in alto", passatemi questi termini, è per rendere l'idea![]()
a cosa sono dovuti e perchè sono cosi prolungati?
grazie, allora avevo pensato giustoAldus ha scritto:Onde d'urto.Big_Teo ha scritto:video spettacolare!!!
comunque mi è sorta una domanda "tecnica" guardandolo: verso il minuto 2:40 circa si possono vedere delle specie di "coni" intorno alle superfici "più in alto", passatemi questi termini, è per rendere l'idea![]()
a cosa sono dovuti e perchè sono cosi prolungati?
http://it.wikipedia.org/wiki/Mach
beh... che dire, una spiegazione più esauriente di questa non poteva esserci! grazie 1000!Aldus ha scritto:Diciamo che in linea di massima è così.
L'onda d'urto è un fenomeno che "visivamente" non esiste, o meglio, esiste fisicamente, ma perchè sia anche "visibile" è necessario l'apporto di determinate condizioni atmosferiche, una tra tutte l'acqua (il vapore acqueo).
Il classico cono a ombrello che vediamo in concomitanza dell'onda d'urto è provocato appunto dal vapore acqueo che, in tale condizione, condensa, rendendosi visibile sottoforma di "nuvola conica".
Maggior è l'umidità nell'aria, maggiore sarà lo spettacolo visibile dell'onda d'urto che quindi può durare poco o molto, oppure "a pezzi".
In alcuni video di caccia supersonici capita alle volte di vedere l'onda d'urto che sembra accendersi e spegnersi, cioè compare e scompare, compare e scompare, come fosse una nuvola che si gonfia e poi si sgonfia.
Ciò è dovuto alla diversa densità di vapore acqueo (che ovviamente nell'aria può essere discontinua) presente sulla traiettoria dell'aereo.
Quando l'aereo incontra aria più carica di umidità l'onda d'urto appare ben visibile, quando incontra aria meno carica di umidità l'onda d'urto tende a sgonfiarsi o a scomparire per un istante, per poi riformarsi quando l'aereo incontra altra umidità.
Ci sono quindi dei casi in cui il passaggio sonico provoca un'onda d'urto conica molto ben visibile, stabile, ben formata, definita.
Altri invece dove questa nube conica "flappeggia", si forma poi si spegne, si forma poi si spegne.
La durata del fenomeno credo (meglio metterci il "credo" dato che non ne sono sicuro) sia dovuta sostanzialmente alla quantità di umidità presente nell'aria.
Nel caso dello Shuttle (dove l'onda d'urto rimane visibile per un bel po' di tempo) potrebbe essere dovuta anche al fatto che lo Shuttle non vola in volo livellato a una quota fissa, bensì si arrampica nel cielo in verticale cambiando continuamente quota, e con essa umidità nell'aria, densità dell'aria, temperatura dell'aria.
Questo in teoria accentuerebbe la durata dell'onda d'urto "visibile".
Tuttavia non dare affidamento al 100% alle spiegazioni del sottoscritto, potrebbero esserci degli errori.
E' meglio sentire qualche altro nostro esperto che, sicuramente, ne sa di più del sottoscritto in tematiche di onde d'urto, mach, etc etc.
E' il simbolo della prossima (una delle ultime) missione dello Shuttle che, salvo imprevisti, dovrebbe partire il 5 Aprile prossimo .....87Nemesis87 ha scritto:non uccidermi ma non ho capito...![]()
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DATE: 26/03/10
SOURCE: Flight International
Space Shuttle likely to continue into 2011 says NASA
By Rob Coppinger
"Uncontrolled events" are likely to push the final Space Shuttle flight back by about four months and into 2011, according to internal NASA studies.
As things stand the Shuttle fleet is scheduled to retire with Discovery's completion of mission STS-133 in September 2010, but an analysis by the space agency's office of inspector general has concluded that a delay is likely.
Delay may cause no immediate programme budget crisis, because President Barack Obama's fiscal year 2011 budget request included $600 million for Shuttle operations beyond 1 October 2010, given expectations that the Shuttle would have to fly beyond its scheduled September finale.
The inspector general report says Shuttle managers estimate that completing scheduled flights by September will consume up to $54 million in personnel overtime costs, while delays beyond September would require "$200 million...for every month that they need to sustain Shuttle operations in FY2011".
However, a much longer extension may come regardless of any operational events that affect the timing of STS-133. Fierce Congressional opposition to Obama's vision for NASA - which retires the Shuttle and cancels the Moon-return Constellation programme and its Ares rockets, leaving the USA with no manned launch capability before private-sector rockets are expected in 2016 - has seen legislation proposed to keep the Shuttle flying.
Il 5 Aprile è arrivato ..... e lo Shuttle è partito .....richelieu ha scritto:Aspettando il 5 Aprile .....
Avrete notato che, secondo AW&ST, l'anno fiscale USA prevede la data del 31 Settembre .....Fonte: AviationWeek.com
NASA Assessing Shuttle Schedule Changes
By Mark Carreau (Apr 21, 2010)
Now that the Discovery astronauts have touched down at NASA’s Kennedy Space Center in Florida, ending a weather-delayed, 15-day mission to the International Space Station on April 20, shuttle program managers are re-evaluating how they intend to fly out the three missions remaining before the shuttle’s retirement and whether there may be time and resources for an additional flight.
However, the goal of reaching retirement by the end of calendar 2010 has not changed, Mike Moses, NASA’s launch integration manager at Kennedy Space Center, told reporters at a post-landing news briefing.
Potential changes in the current manifests are being driven by the readiness of the Alpha Magnetic Spectrometer (AMS), an external space station observatory that will study cosmic radiation and search for anti-matter, and the Leonardo Multi-Purpose Logistics Module, which journeyed to the station and back with Discovery.
The MPLM is to receive additional orbital debris shielding so that it can lift off on what is now considered the final mission and be left on the orbiting laboratory as a permanent storage module.
There has been months of discussion about an additional flight for Atlantis, which will be prepped for a launch-on-need, or potential rescue mission for the crew of that final shuttle mission. With a fuel tank and solid rocket boosters for the rescue mission, some believe NASA should go ahead and launch Atlantis as a final supply mission to the station.
Speculation for the option has been fueled by the $600 million in shuttle funding in NASA’s proposed 2011 fiscal year budget. The total is just enough to fund shuttle operations for three months after the end of the 2010 fiscal year on Sept. 31.
Shuttle managers report Discovery landed with few in-flight anomalies other than its failed Ku-band antenna, a factor in a mission swap decision.
Discovery’s seven astronauts provided the space station with new scientific research equipment and installed a new thermal control system coolant tank with three spacewalks.